Frankrijk | Fietsen als een Bourgondiër

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
fietsen in bourgondie

Frankrijk | Fietsen als een Bourgondiër

ReizenReizen

Bourgondië manifesteert zich de laatste jaren nadrukkelijk als fietsgebied. De beboste heuvels van het natuurpark de Morvan vormen het groene hart van deze Franse regio, maar zijn voor veel recreatieve fietsers te hoog gegrepen. De heuvels van de Morvan zijn geschikt voor het maken van avontuurlijke tochten met de mountainbike. Naast de trajecten met een gemiddelde afstand is er de Grande Traversée du Morvan: deze tocht van 300 km voert over bergen, door dalen en pittoreske dorpen. Er omheen lopen echter de Bourgondische kanalen, gegraven in de 18e en 19e eeuw en niet langer meer in gebruik voor de commerciële binnenvaart. Honderden kilometers autovrije Voies Vertes zijn aangelegd over de jaagpaden langs deze kanalen en ook zijn de in onbruik geraakte spoorbanen tot gladde fietspaden getransformeerd.

De kanalen vormen meer dan aangename vlakke routes door het groene houvellandschap van Bourgondië. Ze zijn een leidraad door de geschiedenis en wijzen de weg langs een rijk erfgoed. Zo liggen de prachtige steden Dijon, Auxerre en Chalon-sur-Saône aan het water. Onderweg passeer je talloze kastelen en forten als Châteauneuf, Berzé-le-Châtel, Semur-en-Auxois, Château de Cormarin of Château de Digoine, die getuigen van een bloeiend verleden. De kanalen zelf bieden talloze opmerkelijke staaltjes van bouwkundig vernuft uit de 18e en 19e eeuw, zoals lange tunnels op de waterscheiding, aquaducten, hefbruggen en sluizen.

De Voies Vertes (speciaal aangelegde fietsroutes waar geen autoverkeer is), de véloroutes (combinatie van Voies Vertes en rustige wegen met weinig verkeer) en de speciale trajecten voor de mountainbike zijn in de Bourgogne aangelegd rond wijngaarden, kanalen en steden met een groot aanbod aan cultureel en historisch erfgoed. Je fietst door indrukwekkende natuurgebieden. Fiets in de omgeving van de Loire, de koninklijke rivier, langs het Canal Latéral à la Loire (137 km). Volg het Canal du Centre van de Saône naar de Loire (171 km).

De kanalen van Bourgondië

Voor de ontwikkeling van de economie in Europa en de opbloei van de beschaving na de middeleeuwen, was de aanleg van kanalen van essentieel belang. In Frankrijk waren de meeste rivieren niet of slecht bevaarbaar en paard en wagen konden maar kleine beetjes tegelijk vervoeren. Schepen met lading uit het Middellandse Zeegebied bestemd voor Parijs en Noord-Frankrijk hadden een lange omweg te gaan via de onveilige Straat van Gibraltar.

Canal de Bourgogne

Zo ontstond al in de 16e eeuw het idee van een Canal de Bourgogne, dat de Saône met de Seine zou verbinden en zo de noord-zuid doorvaart van de Middellandse Zee naar Parijs en het Kanaal mogelijk zou maken. Vanwege de grote uitdagingen begon men pas in de 18e eeuw met het graafwerk en was het werk eind 19e eeuw gerealiseerd. Door de opkomst van de spoorwegen en de komst van het vrachtverkeer over de weg, was het kanaal commercieel gezien niet lang een succes. Maar gelukkig kunnen we er door de aanleg van de Voies Vertes als fietser dubbel nog van genieten.

Het Canal du Nivernais

In de strenge winter van 1783 ontstond er een ernstig tekort aan brandhout in Parijs, wat de directe aanleiding was voor de constructie van het Canal du Nivernais, dat de Loire met de Seine verbindt. Op deze manier kon hout uit de Morvan naar Parijs worden vervoerd. Er moesten drie waterscheidingstunnels worden gegraven en een sluizentrap worden aangelegd. Halverwege de 19e eeuw waren alle werkzaamheden gereed. Net als bij het Canal de Bourgogne zorgden de spoorwegen en het vrachtvervoer over de weg er voor dat het kanaal voor de binnenvaart niet langer interessant was. In 2003 werd gestart met de aanleg van de voie verte over het jaagpad, Nu één van de mooiste en best aangelegde van Frankrijk.

Het Canal du Centre

De oudste van de Bourgondische kanalen is het Canal du Centre dat in 1792 werd geopend. Het kanaal verbindt de Loire en de Saône en omdat de Saône in verbinding staat met de Loire, ontstond er hier mee een verbinding tussen de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan.

Geef een reactie

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
ReizenReizen

Nieuwste verhalen

error: Inhoud is beschermd