Frankrijk | Fietsen langs de Loire

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Frankrijk | Fietsen langs de Loire

ReizenReizen

Met 320 kilometer per uur snellen we door het glooiende landschap van Midden-Frankrijk. In twee uur overbruggen we de afstand waar we met de fiets twee weken mee bezig zijn geweest. We zijn in Tours op de TGV gestapt naar La Rochelle, om onze auto op te halen die we hebben achtergelaten op de grote parkeerplaats in de jachthaven. Het is een race tegen de klok. Met de auto moeten we nog 450 kilometer rijden om de auto op tijd in Nevers te parkeren, zodat we om 19.30 in de laatste trein terug naar Tours kunnen stappen, waar onze fietsen met bagage zijn achtergebleven. De volgende dag kunnen we dan onze fietsroute langs de Loire vervolgen richting Nevers.

Het Loiredal wordt de tuin van Frankrijk genoemd | Beaugency, France – september 2020

Het plan voor de zomer van 2020 bestaat uit een fietstocht langs de Loire en door de Bourgogne, afgewisseld met een vakantiehuisje in de Morvan. Om dit logistiek mogelijk te maken rijden we met de auto naar La Rochelle, om over La Vélodyssée naar Nantes te fietsen, waar we verder fietsen over La Loire à Vélo, die via Tours en Orléans naar Nevers loopt. Maar eerst rijden we dus vanuit La Rochelle in noordelijke richting langs de Atlantische Oceaan.

Fietsen over La Vélodyssée | Le Château-d’Olonne, France – augustus 2020

La Vélodyssée

La Vélodyssée is het 1.200 kilometer lange Franse deel van de Atlantische kustroute (Eurovelo 1), die Hendaye op de grens met Spanje, met Roscoff aan de noordpunt van Bretagne verbindt over rustige fietswegen. Wij pakken er maar 250 kilometer van mee om van La Rochelle naar Nantes te fietsen. La Rochelle is een schitterende havenstad aan de Atlantische Oceaan. Wij komen er direct in een vakantiestemming geholpen door de jachthaven vol bootjes en de stralende zomerzon. Direct ten noorden van La Rochelle ligt een uitgestrekt en waterrijk landbouwgebied dat wij nogal saai vinden. Waarschijnlijk omdat het er niet heel anders uitziet dan een Hollands polderlandschap.

In La Rochelle komen wij direct in in een vakantiestemming geholpen door de jachthaven vol bootjes en de stralende zomerzon

Na twee dagen fietsen wordt de route interessanter. We fietsen direct langs de Atlantische Oceaan, door een glooiend duinlandschap met afwisselende vegetatie, waarin we gemakkelijk onze tent kunnen verstoppen. Strandafslagen langs de route brengen ons naar verlaten stranden met weidse uitzichten over de Atlantische Oceaan. Sommige kustplaatsjes zijn nog heel charmant, maar veel dorpen zijn uitgegroeid tot uitgestrekte badplaatsen, met de ene na de andere camping vol met identieke bungalows. Delen van de route zijn mooi, maar het overgrote deel vinden we maar matig interessant en ook veel te toeristisch. We zijn dan ook blij als we bij Nantes onze route langs de Loire kunnen vervolgen. Misschien dat La Vélodyssée in zuidelijke richting interessanter is.

Kamperen in het Franse polderlandschap | Triaize, France – augustus 2020

La Loire à Vélo

De Loire is met 1.012 kilometer de langste rivier van Frankrijk. De rivier ontspringt in de Ardèche en stroomt dan verder door plaatsen als Orléans, Tours, Angers en Nantes om bij Nazaire uit te monden in de Atlantische Oceaan. Het Loiredal wordt sinds de 16e eeuw ook wel ‘de tuin van Frankrijk‘ genoemd en de beste manier om daar van te genieten is natuurlijk met de fiets. Over de 900 kilometer lange fietsroute La Loire à Vélo, fietsen wij over landelijke paden, fietspaden en weinig gebruikte weggetjes van Tours naar Nevers langs de oevers van de Loire. Het is een gemakkelijke route, zonder al te veel hoogteverschillen, maar met een enorme diversiteit aan landschappen.

La Loire à Vélo maakt overigens ook onderdeel uit van de lange Europese fietsroute Eurovélo 6, een route van meer dan 3 600 Km die de Atlantische oceaan en de Zwarte Zee verbindt.

Eén van de hoogtep;unten van La Loire à Vélo | Poilly-Lez-Gien, France – september 2020

De Loire is één van de laatste rivieren van Europa die nog vrij mag stromen. De brede rivier meandert in luie bochten door een prachtig rivierdal, met een enorme rijkdom aan weelderige, wilde landschappen en schitterende steden en kastelen. We genieten van de rustige wegen en de prachtige kampeerplekjes die we iedere dag vinden op verlaten plekken langs de Loire. Iedere dag weer is het een feest om de pasta met tonijn klaar te maken met uitzicht op het traag stromende water van de rivier. Dagelijks doen we onze boodschappen in één van de schitterende stadjes langs de rivier, zodat we nooit zonder een mooie Franse wijn en een kaasplankje het einde van weer een mooie fietsdag hoeven te vieren.

We kamperen op prachtige plekjes langs de rivier | Chalonnes-sur-Loire, France – augustus 2020

Koningskastelen

Het deel tussen tussen Sully-sur-Loire en Chalonnes-sur-Loire staat bekend om zijn prachtige kastelen die overal boven de oever uitsteken. Dit deel van het Loiredal wordt ook wel de vallei van de koningskastelen genoemd, want hier fiets je letterlijk van château naar château. Eind 2000 riep UNESCO dit deel de Loire uit tot Werelderfgoed. Volgens de UNESCO is het Loiredal namelijk een “uitzonderlijk cultureel landschap van grote schoonheid, met historische dorpen en steden”. Wij delen de mening van UNESCO. We vinden het hier prachtig. Er is een speciale fietsroute die met enkele grote lussen enkele beroemde kastelen en abdijen verbindt met de route langs de Loire. Wij vinden de kastelen direct langs de Loire al indrukwekkend genoeg.

We fietsen van van château naar château | Saint-Père-sur-Loire, France – september 2020

Een dag treinen

Het achterlaten van onze auto in La Rochelle heeft ons voor de uitdaging gesteld deze ook weer terug te halen. Het oorspronkelijke idee is door te fietsen naar de Morvan en dat één van ons zich dan opoffert om twee dagen te reizen om de auto op te halen. Hoe verder we echter stroomopwaarts komen, hoe slechter dat idee lijkt te worden. Frankrijk is zo op Parijs gericht dat je met de trein bijna altijd via de hoofdstad moet reizen om elders te komen. En dat kost tijd. Kijkend naar de kaart realiseren we ons dat we in Tours een ‘window of opportunity‘ hebben. Hier kunnen we op de rechtstreekse TGV naar La Rochelle stappen en daarnaast is er een directe verbinding met het verder stroomopwaarts gelegen Nivers: het eindpunt van de fietsroute langs de Loire en de parkeerplaats voor onze Mitsubishi.

Zo komt dat we de volgende dag samen in de TGV naar La Rochelle snellen om de auto te verplaatsen naar Nivers.

We boeken voor twee nachten een kamer in het naast het TGV station gelegen hotel. In de veronderstelling dat Mette zich een dag gaat vermaken in Tours koop ik een ticket voor de TGV naar La Rochelle, die de volgende ochtend vroeg vertrekt. Maar we onderschatten de gevolgen van corona: door een tekort aan personeel mag er overdag niemand in het hotel verblijven. Mette mag de hele dag op straat hangen, of ze gaat met mij op pad. Zo komt dat we de volgende dag samen in de TGV naar La Rochelle snellen om de auto te verplaatsen naar Nivers. Een beetje onhandig vind ik wel.

De Fransen hebben een voorliefde voor kerncentrales | Avaray, France – augustus 2020

Geen windmolens maar kerncentrales

Wat fietsen langs de Loire ook zo bijzonder en aangenaam maakt is het ontbreken van grote wegen, industrie en horizonvervuilende windmolenparken. Door de Franse voorliefde voor kernenergie, voelen zij geen noodzaak om overal windmolens neer te zetten om hun CO2 uitstoot te reduceren. Ik kan me daar wel in vinden aangezien ik een landschap vol windmolen maar zelden een verrijking vindt. Je moet alleen accepteren dat je elke paar dagen wel een enorme kerncentrale passeert, waar wolken waterdamp uit de grote koeltorens ontsnappen.

De kanaalbrug bij Briare | Briare, France – september 2020

Langs Canal latéral à la Loire naar Nevers

Eén van de meest bijzondere delen van de route is het Canal latéral à la Loire tussen Briare en Nevers. Het vormt samen met het Canal de Briare en het Canal du Loing in het noorden, en het Canal du Centre en de gekanaliseerde Saone in het zuiden, de verbinding tussen het Seine en het Rhônebekken. Het kanaal heeft een lengte van 196 km en loopt van Briare, via Nevers naar Digoin. Op twee plekken kruist het kanaal de Loire met een indrukwekkende gietijzeren brug. Het is een hele belevenis om over deze kanaalbruggen te fietsen, de Loire onder je te zien stromen en een plezierboor naast je zien passeren.

Fietsen langs de Loire
Fietsen langs de Loire
40 photos
Veigné, France – augustus 2020
La Rochelle, France – augustus 2020
Perigny, France – augustus 2020
Marans, France – augustus 2020
Triaize, France – augustus 2020
Triaize, France – augustus 2020
La Faute-sur-Mer, France – augustus 2020
Saint-Vincent-sur-Jard, France – augustus 2020
Talmont-Saint-Hilaire, France – augustus 2020
Le Château-d’Olonne, France – augustus 2020
Les Sables-d’Olonne, France – augustus 2020
Saint-Gilles-Croix-de-Vie, France – augustus 2020
La Barre-de-Monts, France – augustus 2020
Orée-d’Anjou, France – augustus 2020
Chalonnes-sur-Loire, France – augustus 2020
Chalonnes-sur-Loire, France – augustus 2020
Parnay, France – augustus 2020
Bréhémont, France – augustus 2020
Bréhémont, France – augustus 2020
Blois, France – augustus 2020
Blois, France – augustus 2020
Blois, France – augustus 2020
Blois, France – augustus 2020
Saint-Dyé-sur-Loire, France – augustus 2020
Avaray, France – augustus 2020
Beaugency, France – september 2020
Châteauneuf-sur-Loire, France – september 2020
Saint-Benoît-sur-Loire, France – september 2020
Saint-Père-sur-Loire, France – september 2020
Saint-Père-sur-Loire, France – september 2020
Saint-Père-sur-Loire, France – september 2020
Saint-Père-sur-Loire, France – september 2020
Poilly-Lez-Gien, France – september 2020
Poilly-Lez-Gien, France – september 2020
Saint-Firmin-sur-Loire, France – september 2020
Briare, France – september 2020
Beaulieu-sur-Loire, France – september 2020
Beaulieu-sur-Loire, France – september 2020
La Chapelle-Montlinard, France – september 2020
La Chapelle-Montlinard, France – september 2020

Geef een reactie

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
ReizenReizen

Nieuwste verhalen

error: Inhoud is beschermd